ŞİMAL KUTBUNDA NAMAZ VE ORUÇ MÜKELLEFİYETLERİNDE ÖLÇÜ
"Arktika" diye isimlendirilen şimâl kutbunda namaz ve oruç mükel-lefiyetlerinin nasıl ifâ edileceğini açıklamadan önce, adı geçen bölge-nin iklim şartlarını kısaca izah etmek isteriz. Şimal kutbunun iklimini, güneşten aldığı sıcaklık mikdarı tayin eder. Güneşin kendi ekseni etra-fında ve meyilli olarak dönmesi, bu bölgenin altı aylık müddetinin gece, bir bu kadar zamanının da gündüz olmasına sebep olmaktadır.
Gündüz olarak devam eden altı aylık zaman içerisinde, güneş ışık-ları bu bölgeye yatık olarak geldiği için Arktika'yı tam olarak ısıtama-maktadır. Kuzey Buzdenizinin yarısından fazlası, devamlı olarak buz-lar altında bulunur. Bahsi geçen bölgenin kara parçaları da buzlarla ör-tülü bulunmaktadır. Bazı bölgelerde karaları örten buz tabakalarının kalınlıkları 60-90 metre yüksekliğe ulaşmaktadır. Yaz mevsiminde buz-ların erimesi 10 cm.yi geçmez.
Arktika'nın en soğuk mahalli, yakutsak bölgesidir. Burada şiddetli soğukların hüküm sürdüğü sırada hararet -86 dereceye kadar düşer. Kuzey Buzdenizi adalarında en düşük sıcaklık, -53 derecedir. Kuzey kutbunda en düşük sıcaklık ise -48 dereceyi geçmez.
Altı ay gecesi ve bu kadar bir müddet devam eden gündüzü bulu-nan şimal kutbunda namaz ve orucun edasına gelince, evvelâ şu cihe-ti belirtmek isteriz: Bu ibadetler vakitle kayıtlı ve şartlıdırlar. Fıkıh kitap-larımızda açıklanan zamanlan girdiğinde sabah, öğle, ikindi, akşam ve yatsı namazları eda olunur.
Bazı memleketlerde güneş battıktan biraz sonra tan yeri ağarıp şa-fak sökmektedir. Bu gibi memleketlerde, yatsı namazı vakti bulunma-dığı için, o bölgede yaşayan müslümanlar yatsı namazı kılmakla mü-kellef tutulmamışlardır.
Kutup bölgesindeki iklim şartları ve hayat zorlukları karşısında, ge-ce ile gündüzü Türkiye'ye göre bir yıl devam eden kutuplarda buluna-cak bir müslüman için bir yılda beş vakit namaz kılma mükellefiyeti vardır. Vakitleri girince bu namazlar eda olunur. Bu hüküm, oradaki ya-şama zorluklarına karşı ilâhî bir kolaylık ve istisnaî bir hâl olmaktadır.
Oruç, Ramazan hilâlinin görülmesiyle başlayan bir ibadet olup iftar zamanına kadar yemekten, içmekten ve nefsanî arzulara uymaktan -Allah Teâlâ'ya kulluk niyeti ile kendimizi tutmaktır.
Tan yerinin ağarması ile güneşin batması altı aydan aşağı olma-yan bu bölgede oruç tutmaya imkân yoktur. Esasen bu bölgede Rama-zan hilâlini görmek de mümkün olmayınca, bulunmayan bir vaktin oru-cunu tutmak mükellefiyeti de olmaz.
Bu bölgeyle ilgili olarak takip edilecek ihtiyatî bir yol kalmaktadır. Şöyle ki: Şimal kutbuna en yakın ve gecesi ile gündüzü 24 saat olan bir beldenin namaz vakitleri tesbit edilip, o saatler geldiğinde sabah, öğle, İkindi, akşam ve yatsı olmak üzere yirmidört saatte beş vakit namaz kılar. O şehirdeki Ramazan günlerinin imsak ve iftar vakitlerini esas alarak, ihtiyaten o kadarlık bir zamanda, oruçlu gibi hareket eder.
Gündüz olarak devam eden altı aylık zaman içerisinde, güneş ışık-ları bu bölgeye yatık olarak geldiği için Arktika'yı tam olarak ısıtama-maktadır. Kuzey Buzdenizinin yarısından fazlası, devamlı olarak buz-lar altında bulunur. Bahsi geçen bölgenin kara parçaları da buzlarla ör-tülü bulunmaktadır. Bazı bölgelerde karaları örten buz tabakalarının kalınlıkları 60-90 metre yüksekliğe ulaşmaktadır. Yaz mevsiminde buz-ların erimesi 10 cm.yi geçmez.
Arktika'nın en soğuk mahalli, yakutsak bölgesidir. Burada şiddetli soğukların hüküm sürdüğü sırada hararet -86 dereceye kadar düşer. Kuzey Buzdenizi adalarında en düşük sıcaklık, -53 derecedir. Kuzey kutbunda en düşük sıcaklık ise -48 dereceyi geçmez.
Altı ay gecesi ve bu kadar bir müddet devam eden gündüzü bulu-nan şimal kutbunda namaz ve orucun edasına gelince, evvelâ şu cihe-ti belirtmek isteriz: Bu ibadetler vakitle kayıtlı ve şartlıdırlar. Fıkıh kitap-larımızda açıklanan zamanlan girdiğinde sabah, öğle, ikindi, akşam ve yatsı namazları eda olunur.
Bazı memleketlerde güneş battıktan biraz sonra tan yeri ağarıp şa-fak sökmektedir. Bu gibi memleketlerde, yatsı namazı vakti bulunma-dığı için, o bölgede yaşayan müslümanlar yatsı namazı kılmakla mü-kellef tutulmamışlardır.
Kutup bölgesindeki iklim şartları ve hayat zorlukları karşısında, ge-ce ile gündüzü Türkiye'ye göre bir yıl devam eden kutuplarda buluna-cak bir müslüman için bir yılda beş vakit namaz kılma mükellefiyeti vardır. Vakitleri girince bu namazlar eda olunur. Bu hüküm, oradaki ya-şama zorluklarına karşı ilâhî bir kolaylık ve istisnaî bir hâl olmaktadır.
Oruç, Ramazan hilâlinin görülmesiyle başlayan bir ibadet olup iftar zamanına kadar yemekten, içmekten ve nefsanî arzulara uymaktan -Allah Teâlâ'ya kulluk niyeti ile kendimizi tutmaktır.
Tan yerinin ağarması ile güneşin batması altı aydan aşağı olma-yan bu bölgede oruç tutmaya imkân yoktur. Esasen bu bölgede Rama-zan hilâlini görmek de mümkün olmayınca, bulunmayan bir vaktin oru-cunu tutmak mükellefiyeti de olmaz.
Bu bölgeyle ilgili olarak takip edilecek ihtiyatî bir yol kalmaktadır. Şöyle ki: Şimal kutbuna en yakın ve gecesi ile gündüzü 24 saat olan bir beldenin namaz vakitleri tesbit edilip, o saatler geldiğinde sabah, öğle, İkindi, akşam ve yatsı olmak üzere yirmidört saatte beş vakit namaz kılar. O şehirdeki Ramazan günlerinin imsak ve iftar vakitlerini esas alarak, ihtiyaten o kadarlık bir zamanda, oruçlu gibi hareket eder.
İBADETLE İLGİLİ MEVZULAR
- MESCİDDE ÖLÇÜ
- İBADETLERİMİZDE MAKBULİYET ÖLÇÜLERİ
- KULLUK VAZİFELERİNDE EFDALİYET ÖLÇÜLERİ
- İSLÂMÎ MÜKELLEFİYETLERDE ÖLÇÜ
- İFTİTAH TEKBİRİNDE ÖLÇÜ
- SECDENİN SIHHATİNDE FIKHÎ ÖLÇÜLER
- CEMAATLA KILINAN NAMAZLARDA SAF TEŞKİL ETME ÖLÇÜLERİ
- KENDİ MEZHEBİNDEN BAŞKA HAK BİR MEZHEBE MENSUP İMAMA UYARAK NAMAZ KILMADA ÖLÇÜ
- MESBÛKUN KAZA EDECEĞİ REK'ATLERDE OTURMA VE OKUMADA DİKKAT EDECEĞİ ÖLÇÜLER
- CEM'U TAKDİM VEYA CEM'U TE'HİRDE MEZHEPLER ARASI ÖLÇÜLER
- ŞİMAL KUTBUNDA NAMAZ VE ORUÇ MÜKELLEFİYETLERİNDE ÖLÇÜ
- İMAM SEÇMEKTE ÖLÇÜ
- RUHSATLA AMEL ETMEDE FIKHÎ ÖLÇÜLER
- CEMAATE DEVAM EDEMEMEYİ MÜBAH KILAN ÖZÜRLERİ TANIMADA ÖLÇÜ
- ÖZÜRLÜ KİMSELERİN NAMAZLARINI EDA ETMELERİNDE ÖLÇÜ
- ORUCUN BAŞLAYIP SON BULMASINDA ÖLÇÜ
- ORUCUN MAKBUL OLMASINDA ÖLÇÜ
- İFTAR VAKTİNDE ÖLÇÜ
- İFTAR SOFRASINDA ÖLÇÜ
- BAYRAM YAPMADA ÖLÇÜ
- DUADA ÖLÇÜ
- MAKBUL OLAN TEVBEDE İSLÂMÎ ÖLÇÜLER
- HAYIR YAPMADA ÖLÇÜ
- MALLARDA ZEKAT MÜKELLEFİYETİNİN BAŞLAMASINDA ÖLÇÜ
- ÖŞÜR İLE ZEKATI TEFRİK ÖLÇÜLERİ
- NAFİLE SADAKADA ÖLÇÜ
- KURBAN NİSABININ HESABINDAN MUAF OLAN HAVAYİC-İ ASLİYYEDE ÖLÇÜ
- KURBAN KESMEDE DİKKAT EDİLECEK ÖLÇÜLER
- KESİLEN KURBANLARIN KISIMLARI VE MEŞRUİYET ÖLÇÜLERİ
- ORTAKLAŞA KESİLEN KURBAN ETİNİN TAKSİMİNDE ÖLÇÜ