KENDİ MEZHEBİNDEN BAŞKA HAK BİR MEZHEBE MENSUP İMAMA UYARAK NAMAZ KILMADA ÖLÇÜ
Şafiî, Malikî veya Hanbelî mezheblerinden birisine mensup imamın peşinde Hanefî mezhebini taklid ve tatbik eden bir şahsın namaz kıl-masında, esas itibarıyla, engelleyici bir hüküm yoktur. Bazı kayıt ve şartlara dikkat ve riayet etmek suretiyle, bahsi geçen imamların peşin-de namaz kılmak caizdir. Şöyle ki:
A- Hanefî ve Şafiî mezhebi mensuplarına göre; imamın namazının sıhhatine dikkat edilmesi gerekmektedir.
Bu noktadan hareket ile, Hanefî mezhebine mensup bir kimse, vü-cudundan kan çıktığını gördüğü ve daha sonra abdestini yenilemediği-ni bildiği bir Şafiî imama uyacak olsa namazı batıl olur. Çünkü, kendi mezhebine göre, imamın abdestinin bozulduğu ve namazının batıl ol-duğu görüşüne sahip bulunmaktadır. Bu takdirde imama uyacak olsa, abdestinin olmadığını bildiği bir Hanefî'ye uymuş gibi bir davranışta bulunmuş olur. Şayet Şafiî mezhebindeki o imam, kendisine iktida edecek Hanefîlerin namazlarının sahih olmasını dikkate alarak abdes-tini yenileyecek olsa mahzur kendiliğinden ortadan kalkar.
Şafiî mezhebine mensup bir kimse de aynı ölçüleri dikkate alarak Hanefî bir imamın arkasında namaz kılabilir. Zevcesinin tenine eli do-kunmuş bir Hanefî'nin abdesti, Şafiî mezhebine göre bozulmuş sayılır. Bu durumu gören Şafiî, abdestini yenilediğini görmediği Hanefî bir imama uyacak olsa namazı batıl olur.
Hanefî bir imam, bu hükmü dikkate alarak, kendisine uyacak Şafiî mezhebi mensuplarının namazlarının sıhhati için gerekli dikkati göster-mesi lâzımdır.. Bu cümleden olarak, teravih namazlarında ihtiyatla amel etmeli ve iki rekatte selâm vermek suretiyle Şafiî mezhebinin gece nafilelerinde iki rek'atte selâm verme durumunu ihmâl etmemelidir. B- Malikî ve Hanbelî mezheblerinde durum daha farklıdır. Şöyle ki:
a) Aranan husus, namazın sıhhati için şart olan cihet ise itibar uya-cağı imamın mezhebinin hükümleridir. Binaenaleyh, Malikî veya Hanbelî mezhebine mensup bir müslüman, abdest alırken başının ta-mamına mesh yapmamış bir Hanefî veya Şafiî imama uyacak olsa na-mazı sahih olur.
b) Aranması gereken husus, iktidanın sahih olması ise, itibar ima-ma uyacak kimsenin mezhebinin hükümleridir. Bu cihetle, farz namaz kılacak Malikî veya Hanbelî, nafile namaz kılmakta olan bir Şafiî'ye uyacak olsa namazı batıl olur. Zira bu takdirde, imamın ve ona uyacak olan kimsenin namazlarının müttehid (aynı namaz) olması lazımdır (1).
A- Hanefî ve Şafiî mezhebi mensuplarına göre; imamın namazının sıhhatine dikkat edilmesi gerekmektedir.
Bu noktadan hareket ile, Hanefî mezhebine mensup bir kimse, vü-cudundan kan çıktığını gördüğü ve daha sonra abdestini yenilemediği-ni bildiği bir Şafiî imama uyacak olsa namazı batıl olur. Çünkü, kendi mezhebine göre, imamın abdestinin bozulduğu ve namazının batıl ol-duğu görüşüne sahip bulunmaktadır. Bu takdirde imama uyacak olsa, abdestinin olmadığını bildiği bir Hanefî'ye uymuş gibi bir davranışta bulunmuş olur. Şayet Şafiî mezhebindeki o imam, kendisine iktida edecek Hanefîlerin namazlarının sahih olmasını dikkate alarak abdes-tini yenileyecek olsa mahzur kendiliğinden ortadan kalkar.
Şafiî mezhebine mensup bir kimse de aynı ölçüleri dikkate alarak Hanefî bir imamın arkasında namaz kılabilir. Zevcesinin tenine eli do-kunmuş bir Hanefî'nin abdesti, Şafiî mezhebine göre bozulmuş sayılır. Bu durumu gören Şafiî, abdestini yenilediğini görmediği Hanefî bir imama uyacak olsa namazı batıl olur.
Hanefî bir imam, bu hükmü dikkate alarak, kendisine uyacak Şafiî mezhebi mensuplarının namazlarının sıhhati için gerekli dikkati göster-mesi lâzımdır.. Bu cümleden olarak, teravih namazlarında ihtiyatla amel etmeli ve iki rekatte selâm vermek suretiyle Şafiî mezhebinin gece nafilelerinde iki rek'atte selâm verme durumunu ihmâl etmemelidir. B- Malikî ve Hanbelî mezheblerinde durum daha farklıdır. Şöyle ki:
a) Aranan husus, namazın sıhhati için şart olan cihet ise itibar uya-cağı imamın mezhebinin hükümleridir. Binaenaleyh, Malikî veya Hanbelî mezhebine mensup bir müslüman, abdest alırken başının ta-mamına mesh yapmamış bir Hanefî veya Şafiî imama uyacak olsa na-mazı sahih olur.
b) Aranması gereken husus, iktidanın sahih olması ise, itibar ima-ma uyacak kimsenin mezhebinin hükümleridir. Bu cihetle, farz namaz kılacak Malikî veya Hanbelî, nafile namaz kılmakta olan bir Şafiî'ye uyacak olsa namazı batıl olur. Zira bu takdirde, imamın ve ona uyacak olan kimsenin namazlarının müttehid (aynı namaz) olması lazımdır (1).
KENDİ MEZHEBİNDEN BAŞKA HAK BİR MEZHEBE MENSUP İMAMA UYARAK NAMAZ KILMADA ÖLÇÜ yorumları
Zehirliok Ziyaretçisi
25.01.2013Ben evliligim icin mezhep degistirdim oyle olmasi gerektigini soylediler ben hanifiydim esim safii ydi bende safii mezhebine gectim sorum acaba yine hanifi namazi kilsam kabul olur mu safii de namazlar degisikmis bu dogru mu cewaplarsaniz cok sewinirim simdiden tskr ederim
İBADETLE İLGİLİ MEVZULAR
- MESCİDDE ÖLÇÜ
- İBADETLERİMİZDE MAKBULİYET ÖLÇÜLERİ
- KULLUK VAZİFELERİNDE EFDALİYET ÖLÇÜLERİ
- İSLÂMÎ MÜKELLEFİYETLERDE ÖLÇÜ
- İFTİTAH TEKBİRİNDE ÖLÇÜ
- SECDENİN SIHHATİNDE FIKHÎ ÖLÇÜLER
- CEMAATLA KILINAN NAMAZLARDA SAF TEŞKİL ETME ÖLÇÜLERİ
- KENDİ MEZHEBİNDEN BAŞKA HAK BİR MEZHEBE MENSUP İMAMA UYARAK NAMAZ KILMADA ÖLÇÜ
- MESBÛKUN KAZA EDECEĞİ REK'ATLERDE OTURMA VE OKUMADA DİKKAT EDECEĞİ ÖLÇÜLER
- CEM'U TAKDİM VEYA CEM'U TE'HİRDE MEZHEPLER ARASI ÖLÇÜLER
- ŞİMAL KUTBUNDA NAMAZ VE ORUÇ MÜKELLEFİYETLERİNDE ÖLÇÜ
- İMAM SEÇMEKTE ÖLÇÜ
- RUHSATLA AMEL ETMEDE FIKHÎ ÖLÇÜLER
- CEMAATE DEVAM EDEMEMEYİ MÜBAH KILAN ÖZÜRLERİ TANIMADA ÖLÇÜ
- ÖZÜRLÜ KİMSELERİN NAMAZLARINI EDA ETMELERİNDE ÖLÇÜ
- ORUCUN BAŞLAYIP SON BULMASINDA ÖLÇÜ
- ORUCUN MAKBUL OLMASINDA ÖLÇÜ
- İFTAR VAKTİNDE ÖLÇÜ
- İFTAR SOFRASINDA ÖLÇÜ
- BAYRAM YAPMADA ÖLÇÜ
- DUADA ÖLÇÜ
- MAKBUL OLAN TEVBEDE İSLÂMÎ ÖLÇÜLER
- HAYIR YAPMADA ÖLÇÜ
- MALLARDA ZEKAT MÜKELLEFİYETİNİN BAŞLAMASINDA ÖLÇÜ
- ÖŞÜR İLE ZEKATI TEFRİK ÖLÇÜLERİ
- NAFİLE SADAKADA ÖLÇÜ
- KURBAN NİSABININ HESABINDAN MUAF OLAN HAVAYİC-İ ASLİYYEDE ÖLÇÜ
- KURBAN KESMEDE DİKKAT EDİLECEK ÖLÇÜLER
- KESİLEN KURBANLARIN KISIMLARI VE MEŞRUİYET ÖLÇÜLERİ
- ORTAKLAŞA KESİLEN KURBAN ETİNİN TAKSİMİNDE ÖLÇÜ