KALP HUZURUNA ERMEDE ÖLÇÜ
Kalp ile kalıp kelimeleri arasında, harfler bakımından yakınlık varsa da delâlet ettikleri mânâ yönünden büyük farklılık vardır. Vücut yapısının rahatlığı ile kalbin huzuru, birbirinden tamamen ayn şeylerdir. Bunu ayırt edemeyen kimseler, konforda huzur arama yanlışına saplanmaktadırlar. Aradığını bulamayan ve muhtaç bulunduğu feyze mazhar olamayan kalplerde çırpınma başlamakta ve -gitgide- bunalıma dönüşmektedir.
Kalp iki şeyden rahatsız olur:
a) Sahibinin günaha yönelmesinden;
b) Şahsın zikrullahtan uzak olmasından.
Kalbinde huzur arayan kimse, önce isyandan uzaklaşmak zorundadır. Ashâbtan Nevvâs bin Sem'ân (r.a.); Peygamber (s.a.v.)'den, günahın mahiyetini tesbit için bir ölçü lütfetmesini istemişti. Resûl-i Ekrem (s.a.v.), "Günah, senin göğsünde (tereddüt) dokuyan şey ile insanların muttali olmasından hoşlanmadığın şeydir" (1) cevabını verdi. Cenâb-ı Hakk'ın beşerin sadrına yerleştirdiği bu manevî alarm cihazı, kişinin isyana yönelmesi ile sinyal vermeye başlar. Bu ikazlardan tedirgin olan kalp, huzurdan mahrum kalır.
Ruhla cesedi birleştirerek insanı yaratan Hâlik-ı zülcelâl, kalbin rahatlamasını "zikrullâh"a bağlamış ve bu hakikati "Haberiniz olsun ki kalbler ancak zikrullahla oturaklaşır" (2) meâlindeki âyet-i kerime ile kullarına haber vermiştir. İslâm dinini tanımayan, Kurfân-ı Kerim okumayan kimseler, nefsin inhimâki ve şeytanın teşviki ile maddeye esir düşmekte ve huzuru konforda aramaktadır. Bu şaşkınlık, çıkmaz sokaklarda yol arayan insanın dalâleti gibi, çırpınmanın faydasızlığını ihtar etmekte ise de bu hikmetten haberdar olmayan zavallılar bunalım içinde ömürlerini tüketmektedirler.
Bu mevzûu bir manzumemizle renklendirmek istiyoruz:
Kalpte huzur arayan, Hakk'a etmeye isyân; Günahla kararır kalp, başlar dimâğda nisyân; Konfor başka bir şeydir, huzur tamamen başka; Bunu ayıramazsan bunalırsın ey insan!
Gözle işitmek zordur,
kulakla görmek muhâl;
Hepsi farklı çalışır,
âşikâredir bu hâl;
Tersine akmaz sular,
yorma boşa kendini;
Zikrullâha devam et,
rahat olsun sende "bâl".
Bu idrakten mahrumsan
buhrana gark olursun,
Başka yolda arama
sonunda yorulursun;
Ömür geçer kasvetle,
kalbin olur perişan;
Maddi varlığın ne ki,
mânâda sen yoksunsun.
Servete kul olunca
yere geçmişti Kârûn,
İslâm'a hizmetiyle
yükselmedi mi Hârun?
İşgâl etmesin kalbi
dünya sevdası sakın,
Seni ikaz etmeli
"Ve yemneûn'el -mâûn" (3)
(1) Müslim, c. 8, sh. 7.
(2) Sûre-i Râd, 28.
(3) Sûre-i Mâun'un "Zekâtı da men ederler onlar" meâlindeki 7. âyet-i kerimesine telmih
vardır.
Kalp iki şeyden rahatsız olur:
a) Sahibinin günaha yönelmesinden;
b) Şahsın zikrullahtan uzak olmasından.
Kalbinde huzur arayan kimse, önce isyandan uzaklaşmak zorundadır. Ashâbtan Nevvâs bin Sem'ân (r.a.); Peygamber (s.a.v.)'den, günahın mahiyetini tesbit için bir ölçü lütfetmesini istemişti. Resûl-i Ekrem (s.a.v.), "Günah, senin göğsünde (tereddüt) dokuyan şey ile insanların muttali olmasından hoşlanmadığın şeydir" (1) cevabını verdi. Cenâb-ı Hakk'ın beşerin sadrına yerleştirdiği bu manevî alarm cihazı, kişinin isyana yönelmesi ile sinyal vermeye başlar. Bu ikazlardan tedirgin olan kalp, huzurdan mahrum kalır.
Ruhla cesedi birleştirerek insanı yaratan Hâlik-ı zülcelâl, kalbin rahatlamasını "zikrullâh"a bağlamış ve bu hakikati "Haberiniz olsun ki kalbler ancak zikrullahla oturaklaşır" (2) meâlindeki âyet-i kerime ile kullarına haber vermiştir. İslâm dinini tanımayan, Kurfân-ı Kerim okumayan kimseler, nefsin inhimâki ve şeytanın teşviki ile maddeye esir düşmekte ve huzuru konforda aramaktadır. Bu şaşkınlık, çıkmaz sokaklarda yol arayan insanın dalâleti gibi, çırpınmanın faydasızlığını ihtar etmekte ise de bu hikmetten haberdar olmayan zavallılar bunalım içinde ömürlerini tüketmektedirler.
Bu mevzûu bir manzumemizle renklendirmek istiyoruz:
Kalpte huzur arayan, Hakk'a etmeye isyân; Günahla kararır kalp, başlar dimâğda nisyân; Konfor başka bir şeydir, huzur tamamen başka; Bunu ayıramazsan bunalırsın ey insan!
Gözle işitmek zordur,
kulakla görmek muhâl;
Hepsi farklı çalışır,
âşikâredir bu hâl;
Tersine akmaz sular,
yorma boşa kendini;
Zikrullâha devam et,
rahat olsun sende "bâl".
Bu idrakten mahrumsan
buhrana gark olursun,
Başka yolda arama
sonunda yorulursun;
Ömür geçer kasvetle,
kalbin olur perişan;
Maddi varlığın ne ki,
mânâda sen yoksunsun.
Servete kul olunca
yere geçmişti Kârûn,
İslâm'a hizmetiyle
yükselmedi mi Hârun?
İşgâl etmesin kalbi
dünya sevdası sakın,
Seni ikaz etmeli
"Ve yemneûn'el -mâûn" (3)
(1) Müslim, c. 8, sh. 7.
(2) Sûre-i Râd, 28.
(3) Sûre-i Mâun'un "Zekâtı da men ederler onlar" meâlindeki 7. âyet-i kerimesine telmih
vardır.
MÜTEFERRİK MEVZULAR
- DİŞ DOLDURTMA VE KAPLATMADA DİNÎ ÖLÇÜLER
- HİTAN (SÜNNET) AMELİYATINDA İSLÂMÎ ÖLÇÜ
- PEYGAMBERİMİZİN SOY ŞECERESİNİ TANIMADA ÖLÇÜ
- PEYGAMBERİMİZİN SÜT ANNELERİNİ VE SÜT KARDEŞLERİNİ TANIMADA ÖLÇÜ
- VAKIF KURMADA VE VAKIFLARI KORUMADA ÖLÇÜ
- YOLCULUĞA ÇIKACAK KİMSELERİN RİAYET EDECEĞİ İSLÂMÎ ÖLÇÜLER
- KALP HUZURUNA ERMEDE ÖLÇÜ
- FELÂH VE KURTULUŞUN ÖLÇÜLERİ
- İLAHÎ İMTİYAZLARA NAİLİYET ÖLÇÜLERİ
- İTAATTA ÖLÇÜ
- NİMETLERİN KADRİNİ BİLMEKTE ÖLÇÜ
- HAYVANLARA ACIMADA ÖLÇÜ
- MİLLİYETÇİLİKTE ÖLÇÜ
- VASİYYETLERDE ÖLÇÜ
- HASTA ZİYARETİNDE ÖLÇÜ
- VEFAT EDEN KİMSENİN MALINA TAALLUK EDEN HAKLARDA ÖLÇÜ
- ISKAT-I SALAT (DEVİR) YAPMAKTA ÖLÇÜ
- CENAZENİN TEZKİYESİNDE DİKKAT EDİLECEK ÖLÇÜLER
- TAZİYET (BAŞSAĞLIĞI DİLEMEK) TE ÖLÇÜ
- ŞEHİD OLABİLMEDE İSLÂMÎ ÖLÇÜLER
- KABİR ZİYARETLERİNDE İSLAMİ ÖLÇÜLER
- SONSÖZ